312فقدان بعد اجتماعی در گفتمان دینی 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Skype
WhatsApp
Telegram
Print
  • مریم نورائی‌نژاد

اگر به‌دنبال منظری تازه و نگرشی جدید نسبت به مسائل زنان هستید؛ کتاب دایره‌­های ترس نصر حامد ابوزید، اسلام‌­شناس برجسته مصری را ورق بزنید. نصر حامد ابوزیدی که پروژه اصلی‌اش تفسیر اومانیستی از قرآن بود و نگاه نوگرایانه‌اش به آموزه­‌های دینی با مخالفت‌­های شدید و غیرانسانی روبرو شد. مخالفت رسمی با نقد گفتمان دینی او در سال ۱۹۹۵ با اعلام حکم ارتداد و دستور جدایی همسرش از وی توسط مفتیان مصر به اوج رسید. معلمی که با زبانی بی‌ریا و به دور از ملاحظات این‌جهانی، دانشجویانش را به رویکرد عقلانی در تفسیر قرآن دعوت می­‌کرد. او همه توان پژوهشی‌اش را در راه توسعه دیدگاه هرمنوتیکی تازه از قرآن و متون مقدس به کار گرفت و بر این باور بود مسئولیت مفسرین قرآن، تنها با واگذاری امور به عقل جمعی، دوری از استبداد فکری و تکیه عالمانه بر عقل تکمیل می‌­شود.

اطلاعات کتاب: حامد ابوزید، نصر. (۱۳۹۷)، دایره‌های ترس؛ زنان در گفتمان دینی، ترجمه ادریس امینی، نشر نگاه معاصر، ۲۷۶ ص، ۳۳ هزارتومان
شابک: ۱-۰۷-۶۱۸۹-۶۲۲-۹۷۸

ابوزید بر این باور بود که اسلام هر قدر مبتنی بر عقل و قدرت استدلال باشد، صلابت بیشتری یافته و پیوند میان عقل و اجتهاد می‌­تواند نویددهنده رسیدن به حقیقت باشد. تلاش او برای مخالفت با ظاهرگرایی در فهم قرآن و طرفداری از تأویل در کتاب‌­های ارزشمند رویکرد عقلانی در تفسیر قرآن، نقد گفتمان دینی، محمد(ص) و آیات خدا، اندیشه و تکفیر، چنین گفت ابن عربی و… مکتوب شده است.
کتاب دایره‌­های ترس؛ زنان در گفتمان دینی ابوزید که به تازگی ذیل مجموعه اسلام‌پژوهی انتشارات نگاه معاصر وبا ترجمه دقیق و روان ادریس امینی منتشر شده به مخاطب خود، انگیزه خواندن و اندیشیدن از یک‌سو و جسارت کنار گذاشتن توهمات ایدئولوژیک درباره وضعیت فرودست زنان در قرآن از سوی دیگر را می‌­دهد. ابوزید در دیباچه کتاب با عنوان حوا میان دین و اسطوره انتقادات خود به تفسیر رانده شدن آدم و حوا از بهشت را مطرح کرده و به واسطه همین انتقادات بر این باور است تصویر آدم بی‌گناه، بازتاب نگرش جامعه‌­ای است که مرد در آن نمونه اعلای نیکی و پاکی و جنس زن، تجسم شر و گناه است و این داستان بیش از اینکه متن دینی را تفسیر کند، حاکی از وضعیت اجتماعی زنان و مردان است.
نگارنده در فصل اول کتاب خود با عنوان انسان‌شناسی زبان و خدشه‌دار شدن هویت به خوبی نشان می‌­دهد وقتی مرد در هر شرایطی به محور و مرکز همه چیز تبدیل شده و کانون کارایی می‌­شود، هرگونه کنشگری زنان در حیات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مساله‌­ای ثانویه‌­ و حاشیه‌­ای است.
در فصل دوم کتاب، فرقه‌­گرایی در اسلام و تاثیرات آن بر زنان بررسی شده است و ابوزید به‌خوبی نشان داده وقتی چندپارگی، فرقه‌­گرایی و تکیه بر ظاهر قرآن در کنار هم قرار می‌­گیرند، نتیجه‌­ای جز تروریسم به دست نمی‌­دهند و در این فضاست که فرودست‌انگاری، دشمنی و خشونت علیه زنان نیز افزایش می‌­یابد.
نقطه کانونی دیدگاه­‌های ابوزید درباره زنان در فصل سوم کتاب با عنوان فقدان بعد اجتماعی در گفتمان دینی شکل می‌­گیرد. او بر این باور است تا زمانیکه گفتمان دینی همواره هر مساله‌­ای را از مبنای فکری مناقشه‌ناپذیر به بحث می‌­گذارد و تعمداً جنبه‌­های اجتماعی و اقتصادی را پنهان نگه می‌­دارد و رابطه زنان و مردان را در بستر واقعی و چارچوب حقیقی آن نادیده می‌­گیرد، واپس‌روی وضعیت اجتماعی زنان گریز­ناپذیر خواهد بود. گفتمان دینی که هرگونه نقادی از فهم رایج از دین را در بستر توطئه کشورهای غربی علیه کشورهای شرقی و خصوصاً اسلام صورت‌بندی می‌کند، در درون ساختار خود با یک شیطان غربی مواجه است که درصدد محکوم کردن آن است. «بدین ترتیب ‌می‌­توان گفت، گفتمان دینی در حقیقت گفتمانی بحران‌­زده و دچار سرکوب درون‌­ریز است اما تلاش می‌­کند با پس راندن این سرکوب از شر آن خلاص شود».
بخش دوم کتاب با عنوان قدرت و حقیقت: آرمان‌­گرایی متون و بحران واقعیت با چهار فصل دربردارنده تحلیل‌­های نگارنده در خصوص حقوق بشر در اسلام است. او با کنکاشی دقیق در آرای مفسران و پیشگامان اجتماعی و بعضاً دینی از مسائلی مثل آموزش و حجاب سخن به میان آورده و با توجه به واقعیات موجود، به‌دنبال ارائه تحلیلی انسانی از آیات قرآن و احادیث است.
تلاش برای تفسیر قرآن در بستر تاریخی و فرهنگی خود در جای جای کتاب مورد تمرکز و تحلیل قرار گرفته است. ابوزید آنقدر به این اصل وفادار است که در سخن گفتن از شرایط کنونی زنان مسلمان و به‌خصوص زنان مصر، رویدادهای تاریخی مهم جهان عرب و تاثیرات آن بر جامعه و خصوصاً زنان را مورد توجه ویژه قرار داده است. این کتاب ارزشمند در واقع، هم نسبت سنت تصورات اسطوره­‌ای با تفسیر مردسالارانه از قرآن را می­‌سنجد و هم نسبت انسان‌­شناسی زبان، جنسیت‌­زدگی و مرد­محوری مفرط زبان عربی در ارزش‌گذاری‌­ها و غیریت‌سازی‌­های نهفته زبانی را. طرح مساله‌­ای عالی دارد و به‌جای ارائه پاسخ قطعی، دعوت به تامل و تفکر بیشتر می‌­کند. اعتقاد به تکثر و تنوع فهم، جسارت پرسشگری و دوری از خشک‌­اندیشی­‌های قشری در سراسر کتاب به چشم می­‌خورد.
ابوزید در این کتاب بر این باور است که تکیه عالمانه برعقل و بهره‌­مندی از علم می‌­تواند راه استبداد دینی را سد کند و از اسلام و مسلمانان تصویری انسانی‌­تر به نمایش بگذارد. در حقیقت او به‌ مانند یک مسلمان واقعی، خود را در مقابل دین اسلام مسئول می‌داند و به سمت زدودن توهمات ایدئولوژیک درباره مسائل زنان حرکت می‌کند. او با اجتهاد خود نشان داده و اثبات کرده که بستن راه گفتمان دینی بر واقعیات عقلی، اجتماعی و فرهنگی نتیجه‌­ای جز بنیادگرایی منتهی به افراط ندارد. با چنین نوشته کوتاهی حقیقتا نمی‌­توان حق معرفی کامل چنین کتاب ارزشمندی را ادا کرد. کتابی که مولفش بر این باور است: «من می‌­اندیشم پس مسلمانم»؛ را باید خواند و توصیه به خواندن کرد. موضوع برجسته و قابل تامل، ترجمه روان و خواندنی، مقدمه جامع مترجم، ترجمه قابل اعتماد و کیفیت خوب صحافی منجر به محصولی شده که مجموعه‌­ اسلام پژوهی انتشارات نگاه معاصر را بیش از پیش تقویت کرده است.
اگر همچون نگارنده، «زن» باشید و در جامعه امروز ایران زندگی کنید علاوه بر همه لذت‌­ها از خواندن این کتاب حتما غم جانکاه همیشگی‌­تان از این همه تبعیض جنسیتی دوباره سر بر می‌­آورد؛ غم یا بهتر است بگوییم حسرت نداشتن مرد یا مردانی مشابه ابوزید در سرزمین خودمان ایران. مردان روشنفکر عرب که همواره به مسائل زنان در گفتمان دینی پرداخته، توجه نشان داده و از آن نوشته‌­اند؛ در مقابل بسیار مردان اسلام‌­پژوه و حتی روشنفکر ایرانی که از رویایی با مساله زنان هم بیمناک‌اند و به زبان ساده ترجیح می‌دهند زنان را نادیده بگیرند چه رسد به اینکه بخواهند نگاهی نوگرایانه به این عرصه داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *