312نخستین شماره ماهنامه مشق فردا منتشر شد 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Skype
WhatsApp
Telegram
Print

نخستین شماره مشق فردا چهار بخش را شامل مي‌شود. در مشق سیاست، به نقد و بررسی مقوله اعتراض پرداخته‌ شده است؛ علی‌رضا علوی‌تبار در مقاله‌ اعتراض اصلاح‌طلبانه بر نسبت اعتراض و اصلاح‌طلبی متمرکز شده است. علی‌مرشدی‌زاد مقاله خود را با عنوان ابزارها و روش‌های جنبش‌های اجتماعی حول پیشینه و کارکرد جنبش‌های اجتماعی ارائه كرده و علی‌اصغرصباغ‌پور مفهوم تجمع را از منظر حکومت‌ها و رویکردهای سیاست‌گذارانه در مقاله تجمع‌هراسی كاويده است.

در مشق مردم، سعید حجاریان در چارچوب نوعی قرارداد اجتماعی دست به بازآرایی مفهوم اصلاح‌طلبی زده و مقاله خود را جنبش رقیق، فرماندهی دقیق نام نهاده است و محمدمهدی مجاهدی در مقاله عدالت آزمون‌پذیر برپایه آراء نانسی فریزر از معیارهای عدالت سخن گفته است.
در بخش مشق دیگر که به ترجمه آثار نظری مرتبط با دیگر پرونده‌ها اختصاص دارد، مقاله‌ای از محمدعلی کدیور با عنوان بسیج توده‌ای و بقای دموکراسی‌های جدید ارائه شده که نویسنده در آن طی یک بررسی کمی و تحلیلی، تأثیر جنبش‌های اعتراضی را در پیدایش و بقای دموکراسی بررسیده است. در مقاله اصلاحات، مقاومت، و انقلاب نیز اریکا چنووس با بررسی تطبیقی سه اثر از آصف بیات، داون برانکاتی و کیانگا یاماتا تیلور سرمشق‌ها و کارکردهای اعتراض‌های دموکراسی‌خواهانه را ارزیابی کرده است.
بهمن احمدی امویی در بخش مشق توسعه این شماره در باب واگذاری‌هایی که ذیل مفهوم خصوصی‌سازی صورت گرفته‌اند، نوشته و در گفت‌و‌گویی اکتشافی با مسعود نیلی به كالبد شكافی اين مفهوم پرداخته است؛ نیلی در این گفت‌و‌گو تبار و اهلیت بخش خصوصی ایران را تحلیل كرده است.
در دفتر مشق طی چند یادداشت کوتاه اشاره‌ای به تازه‌های انتشار و کتاب‌های درخور تأمل شده و حسین هوشمند نیز در نوشتاری ارزیابی خود را از کتاب روشنگری شگفت‌انگیز پروفسور کاریتا ارائه کرده است.

مشق فردا را از کیوسک‌ها و کتابفروشی‌های معتبر و نیز نرم‌افزار فیدیبو و طاقچه تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *