312شماره نهم «حق ملت» منتشر شد 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Skype
WhatsApp
Telegram
Print

شماره نهم حق ملت درباره فقر و رهایی از فقر و نیاز است. فقر به‌عنوان یک بحران ناشی از بی‌عدالتی، تبعیض و سوءمدیریت در جوامع انسانی. سرمقاله این شماره را حسن اسدی زیدآبادی با تیتر رهایی از نیاز نوشته است.

فروغ فکری گزارشی دارد که در آن زندگی افرادی را روایت کرده که با فقر جنگیده‌اند چه آنها که پیروز شده‌اند و چه آنهایی که همچنان در نبرد با فقرند؛ دکتر محمدحسین شریف زادگان اولین وزیر رفاه و استاد دانشگاه در گفتگو با شادی خوشکار بر ضرورت تامین اجتماعی در روند توسعه تاکید کرده است. دموکراسی یا فقر عنوان مقاله‌ای است از دکتر علی میرموسوی استاد علوم سیاسی دانشگاه مفید. امیرعباس کلهر در گزارشی سراغ آنهایی رفته که فقر و نیاز وادارشان کرده تا بعضی وقت‌ها هنجارها و قوانین را بشکنند. جایگاه فقرزدایی به عنوان یک حق نیز موضوع گفتگوی دکتر احمد حبیب‌نژاد استاد حقوق دانشگاه تهران با پدرام امیریان است. دکتر سعید مدنی جامعه‌شناس نیز در مقاله‌ای به نسبت فقر و جنبش‌های اجتماعی پرداخته است.

بازنمایی فقر در ادبیات نیز موضوع مقاله مهدی افروزمنش داستان نویس است که از عهد سعدی تا امروز را در برمی‌گیرد.  یادداشت نرگس نقشی فقیر یا محروم نام دارد که به بررسی تفاوت دو پدیده فقر و محرومیت اختصاص دارد. وضعیت عدالت اجتماعی و توجه به فقرا در دولت ۸ساله همزمان با جنگ ایران و عراق محور گفتگوی امین شول سیرجانی با دکتر محمدرضا واعظ مهدوی استاد دانشگاه شاهد در تهران است. به سوی دولت فقرزدا تیتر مقاله مرضیه سلمانی پژوهشگر حقوق است که به بررسی نظریه دولت رفاه در نسبت با فقرزدایی پرداخته است.

در بخش زنان نیز نفیسه حبیبی گزارشی دارد از زندگی زنان سرپرست خانوار با عنوان برای همه جز من و مریم بهادری هم با شهین‌دخت مولاوردی معاون سابق امور زنان ریاست جمهوری گفتگویی داشته تا پدیده زنانه شدن فقر و سیاست‌های حکومتی را بررسی کند. قیام زنانه علیه فقر هم عنوان گزارش معصومه حسینی است که در مورد تجربه تلاش‌های زنان در سایر کشورها برای رهایی از فقر است. در بخش تاریخ مجله نیز علی ملیحی مقاله‌ای دارد که در آن به روایت وضع اسفناک فقر در اواخر عهد قاجار می‌پردازد.

شماره نهم حق ملت را از این لینک تهیه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *